mandag 17. august 2009

Bever i Verkensdammen og Hurdalselva


Tenkte jeg skulle legge ut noen bilder av en bever jeg fotograferte i elva like opp for Verkensdammen i sommer. (Bållstykket)
Siden beveren bruker stav for å komme seg motstrøms oppover i elva har jeg kalt han for "IDAR" - the missing link mellom pinnedyret og Oddvar Brå! I motsetning til IDA som i vår ble lansert som missing link mellom mennesker og aper. Han har brekt staven også, akkurat som Brå.
(Sannheten er at han tar tak i en pinne som står i elva akkurat når jeg trykker på utløseren.)



Som dere kan se av dette bildet har beveren antennene oppe for å sjekke omgivelsene mot fare. (Klikk på bildet for å forstørre) Jeg har inntrykk av at nesa nok er den sansen som brukes mest for å sjekke om kysten er klar. Merker den noe ulumskheter slår den med halen og dykker, men akkurat her er det nok litt grunt for å dykke.


Her ser det ut som om beveren har gått i land for å lukte på blomstene, men den er nok ute etter kvister av løvtrær for å spise litt bark.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar